indir-3-4

Sanal Evren Oluşturdu: Herkes İndirebilir

Universe Today’de yayınlanan yeni bir araştırmaya gore farklı ülkelerden bilim insanları, bütün evreni içeren bir simülasyon oluşturmayı başardı. Uchuu simülasyonu adı verilen bu “sanal evren” şimdiye kadarki en büyük ve detaylı simülasyon olarak kayıtlara geçti

Uchuu simülasyonu, 9,6 milyar ışık yılı genişliğinde bir alan ve 2,1 trilyon “parçacık” içeriyor. Bu da onu şu ana kadar yapılmış en detaylı ve en büyük “sanal evren” yapıyor. Simülasyon ek olarak, evrenin 13 milyar yıldan fazla evrimini modelliyor ve genişleyen evrendeki karanlık maddenin hâllerine odaklanıyor. Yani simülasyon sayesinde evrenin geçmişi ve geleceği benzer biçimde birçok konuda keşif yapabilmek mümkün olacak.

3 PB’den fazla veri üretildi

Bu şekilde detaylı bir model oluşturmak için çok büyük miktarda hesaplama gücü ve depolama gerekmiş. Ekip, simülasyonu oluşturmak için 40.000’den fazla işlemci çekirdeği, 20 milyondan fazla bilgisayar saati kullandığını ve 3 Petabyte’tan (3.000 TB ya da 3 milyon GB)  fazla veri üretildiğini belirtti.

Bu simülasyonun tek bir sürücüde saklanabileceği belirtilirken verilere online olarak ulaşılabileceği ve indirilebileceği de uzmanlar tarafından açıklandı. Açıklamalara göre isteyen herhangi biri ücretsiz olarak simülasyonu indirebilecek. Sadece Uchuu, sıkıştırılmış olduğunda bile 100 TB yer kaplıyor, bu yüzden de indirmek isteyen birinin ciddi bir alana sahip olması gerekiyor. Simülasyon ile ilgili detaylara buradan ulaşmak mümkün.

Araştırmacılar, simülasyonun büyük evren araştırmaları gibi astronomik incelemelerde kullanılarak bilim hayatına önemli katkılarda bulunabileceğini, aynı zamanda evreni keşfetmek isteyen insanların da işine yarayabileceğini belirtti.