Hubble ve James Webb’in görüntülü karşılaştırması

Hubble Uzay Teleskobu(HST) şimdiye kadar birçok keşfe imza attı sadece ortalama 20 yıl öncesinin teknolojisiyle geliştirilen teleskop artık görevini tamamlıyor. Hubble’ın yerine geçen James Webb Uzay Teleskobu(JWST) ise güncel teknolojileri barındırıyor ve evrene faklı bir görüş açısı sunuyor. JWST, geçtiğimiz Aralık ayında fırlatıldı ve uzun hazırlıklar cevabında ilk görüntülerini kaydetmeye başladı. Geçtiğimiz günlerde JWST tarafınca yakalanan ve bilimsel araştırmalar için kullanılabilecek ilk renkli görüntüler paylaşıldı. Bu görüntülerle birlikte HST ve JWST arasındaki farklar da ortaya çıkmış oldu.

Karina Bulutsusu

NASA’nın “Kozmik Uçurumlar” olarak adlandırdığı bu görsel, esas olarak genç, star gerçekleştiren ve Karina Bulutsusu’nun iç kenarında bulunan NGC 3324 bölgesini gösteriyor. Yaklaşık 7.600 ışıkyılı uzaklıktan gelen bu imaj, star oluşum sürecine fer tutacak. 2006 ve 2008 yılları içinde toplanan verilerle açılan Hubble görüntüsü üstte yer alıyor. Altta yer edinen ve JWST tarafından kızılötesi ışıkta yakalanan imaj ise daha önce görünmeyen yıldız doğum alanlarını ilk defa ortaya koyuyor.

Güneyin Halka Bulutsusu(NGC 3132)

Yaklaşık 2.500 ışıkyılı uzaklıkta bulunan ve Güneyin Halka Bulutsusu olarak da malum NGC 3132, ölmekte olan bir yıldızı ve onu çevreleyen gaz bulutunu kapsıyor. Gaz bulutunu ortadaki parlak yıldızın derhal yanında görülen daha sönük bir star oluşturuyor. Görsellere bakıldığında mavi renkler, bulutsunun iç bölgesiyle sınırlı olan en sıcak gazı temsil ederken kırmızı renkler, dış kenarda yer alan en soğuk gazı gösteriyor. 1998 yılında çekilmiş olan soldaki Hubble görüntüsüne mukabil sağdaki JWST görüntüsü, bulutsuya daha net bir bakış sunarken yıldızların iyi mi evrimleştiğine ve çevrelerini iyi mi dönüştürdüğüne dair çalışmaların gerçekleştirilmesini sağlayacak.

Stephan Beşlisi

Stephan Beşlisi, Dünya’dan 290 milyon ışıkyılı uzakta etkileşim halindeki dört galaksiden (NGC 7317, NGC 7318A, NGC 7318B ve NGC 7319) ve 40 milyon ışıkyılı uzaklığıyla bu dörtlüye gore daha yakında bulunan ve sarmal galaksi olan NGC 7320’den oluşuyor. Solda yer edinen Hubble görüntüsü 2009 senesinde yayınlanırken sağdaki James Webb’den gelen Stephan Beşlisi’nin görüntüsü, gösterilen en büyük görüntü olma özelliğini taşıyor. 150 milyondan fazla px içeren ve yaklaşık 1.000 ayrı imaj dosyasından açılan görsel, etkileşim halindeki galaksilerin birbirleri içinde star oluşumunu nasıl tetiklediğinin incelenmesine yardımcı olacak.

SMACS 0723

“Webb’in İlk Derin Alanı” olarak lanse edilen SMACS 0723 galaksi kümesi, binlerce galaksiyi içinde barındırıyor. Galaksi kümesinin görüntüsü, 13 milyar yıldan daha uzun bir geçmişe bakış sağlıyor. Webb’in Yakın Kızılötesi Kamerası (NIRCam) tarafından kaydedilen bu görüntü, toplamda 12.5 saatlik kaydın birleştirilmesinin bir sonucu olarak ortaya çıkıyor. Hubble ve James Webb görüntüleri benzer şeklinde görünse de JWST, binlerce uzak galaksinin benzeri görülmemiş bir ayrıntıda görünümünü sunuyor. Bilim insanları, en eski galaksilerin kütleleri, yaşları, oluşum tarihleri ??Ve bileşimleri ile alakalı daha çok bilgi sahibi olabilecek.

Hubble ve James Webb’in görüntülerindeki farklılıklar niçin oluşuyor?

James Webb Uzay Teleskobu, Hubble Uzay Teleskobu’nun ilmi halefi olarak vazife yapıyor. Hubble, birtakım kızılötesi kabiliyetleri olsa da incelemelerini en önce optik ve morötesi dalga boylarında gerçekleştiriyor. Buna karşılık James Webb, evreni kızılötesi inceliyor. İki uzay telesobu arasındaki bir öteki ayrım ise ışık toplama alanlarında ortaya çıkıyor. JWST’nin birincil aynası HST’nin birincil aynasına oranla fazlaca daha büyük. James Webb, ortalama 6,5 metre çapında bir birincil aynaya sahipken Hubble’ın aynasının çapı, 2.4 metreden daha minik.Bu da yapılan hesaplamalar sonucunda Webb’in Hubble’dan yaklaşık 6.25 kat daha çok ışık toplama alanına sahip olduğunu gösteriyor. Farklardan bir başkası, teleskopların konumları. Hubble, Dünya’nın yaklaşık 570 km uzaklıktaki yörüngesinde bulunuyorken James Webb, Dünya’dan 1.5 milyon kilometre uzakta L2 (Lagrange noktası 2) etrafında dönüyor.

Hubble ve James Webb’in görüntülü karşılaştırması

James Webb’in kızılötesi teleskop olması, fer toplama alanının büyüklüğü ve konumu, ona Hubble’a oranla daha erken galaksileri gözlemleme imkanı sunuyor. James Webb Uzay Teleskobu tarafından yakalan ilk tam renkli ilmi sahneler, teleskobun genel bilim operasyonlarının resmi başlangıcını temsil ediyor. Webb, kızılötesi evrenin ortaya çıkarılması için önemli bir rol üstlenecek.