Evrenin ölçülen en güçlü manyetik alanında yeni rekor geldi

Gökbilimciler, şimdiye kadar evrende bulunan en kuvvetli manyetik alanı ölçmeyi başardılar. Rekorun yeni sahibi, 1,6 milyar Tesla’nın üzerinde bir yüzey manyetik alanına sahip bir nötron yıldızı oldu. Daha önceki üstün dereceli ise 2020 senesinde ölçülmüş ve 1 milyar Tesla olarak bulunmuştu.

Evrendeki en güçlü manyetik alan

1,6 milyar Tesla ile evrenin ölçülen en güçlü manyetik alanına sahip Swift J0243.6+6124 olarak malum bir ikili star sistemi, Dünya’dan ortalama 22.000 ışıkyılı uzaklıkta bulunuyor. Insight-HXMT kadrosu, bir siklotron absorpsiyon çizgisini keşfederek yeni rekoru ortaya çıkardı. Yapılan açıklamada: “Insight-HXMT, Samanyolu’nun ilk ultra parlak X-ışını pulsarı olan Swift J0243.6+6124’ün patlamasının ayrıntılı ve geniş bantlı gözlemlerini yaptı ve siklotron absorpsiyon hattını açık bir şekilde keşfetti. Bu çizgi, 1,6 milyar Tesla’dan fazla bir yüzey manyetik alanına karşılık gelen 146 keV’a kadar (standart sapmanın yaklaşık 10 katı algılama önemi ile) enerji ortaya çıkardı. Bu, yalnızca bugüne dek evrende direkt ölçülen en kuvvetli manyetik alan değil, aynı zamanda ultra parlak bir X-ışını kaynağında bir elektron siklotron absorpsiyon çizgisinin ilk tespitidir ve böylece nötron yıldızının yüzey manyetik alanının direkt ölçümünü sağlar.” ifadeleri yer aldı. Yeni rekorun ne kadar büyük olduğunun anlaşılması açısından bir buzdolabı mıknatısı yaklaşık 0,001 Tesla iken daha güçlü olan MRI makineleri ortalama 3 Tesla civarında. Swift J0243.6+6124, şimdiye kadar ölçülen en kuvvetli manyetik alan olsa da araştırmacılar, başka bir nötron yıldızının 10 milyar Tesla manyetik alana sahip olduğunu tahmin ediyor.

Evrenin ölçülen en güçlü manyetik alanında yeni rekor geldi