En eski karanlık madde gözlemi gerçekleştirildi

Bilim insanları, ortalama 12 milyar sene öncesine ilişkin en eski karanlık madde varlığını keşfettiler. Evrenimizin en büyük gizemlerinden birisi olan karanlık maddeye dair bu bulgu, kozmos ile alakalı bilmediklerimize fer tutabilir.

Karanlık madde nedir?

Evrenin toplam hacminin yaklaşık olarak yüzde 85’ini oluşturan ve karanlık madde olarak adlandırdığımız bu maddenin halen daha sırrını çözmüş değiliz. Doğrudan gözlemleyemediğimiz karanlık maddenin varlığını ise gözlem teknikleri sayesinde ölçebiliyoruz. Bunu yapmamızı elde eden şey ise kozmik mikrodalga arka plan ışınımına dayanan analizlerdir. Karanlık maddenin galaksileri ve evrenin diğer sakinlerini bir arada tuttuğuna inanılıyor. Bu esrarengiz fenomeni, Einstein’ın genel görelilik kuramından bildiğimiz büyük kütlelerin uzay-zamanı bükmesiyle gözetleyebiliyoruz.

Bulunan karanlık madde 12 milyar yıl öncesine ilişik

Japonya’daki Nagoya Üniversitesi’nden araştırmacılar, 12 milyar sene yaşında olan bir galaksinin çevresinde dolaşan karanlık maddeyi keşfettiklerini açıkladılar. Yaklaşık 13.7 milyar sene yaşlarında olan evrenin doğumundan sadece 1.7 milyar sene sonrasına ait bu buluş, pek oldukca soru işaretini çözebilir.

12 milyar sene öncesine ilişkin karanlık madde ilk kez tespit edildi

Işığın uzak nesnelerden Dünya’ya gelmesi muayyen bir müddet alıyor, dolayısıyla daha uzaktaki galaksilerden gelen ışıklar bizlere uzun bir süre nihayetinde ulaşıyor. Bunun anlamı, gördüğümüz en uzak galaksiler aslında evrenin erken döneminde olan halleridir. Çalışmada gözlemlenen galaksinin, 12 milyar sene önceki haline bakıyoruz aslına bakarsak. Bu galaksiye bakılmasının nedeni ise karanlık maddeyi gözlemlemek. Zira karanlık madde, bildiğimiz düzgüsel maddeler yada ışıkla etkileşime girmemekte. Dolayısıyla onu teleskoplarla değil yer çekimi ile olan etkileşimi sayesinde ölçüyoruz. Galaksiler, bulundukları konumda devasa kütleleri sayesinde uzay-tarihi bükerler. Gözlemlenen galaksinin arkasındaki başka bir fer kaynağından daha yani galaksiden gelen ışık, feza-zamandaki deformasyona uğramış yüzünden eğrilerek yoluna devam eder. Bu etkiye kütleçekimsel mercek diyoruz. Galakside ne kadar oldukça karanlık madde var ise, içerisinden geçen ışığın bozulması da o denli büyük oluyor. Kütleçekimsel mercek etkisine dayanan incelemelerde bir kısıtlama bulunuyor. Zira ne kadar uzağa bakarsak daha sönük galaksileri görüyoruz. Dolayısıyla soluk ışıklar karanlık maddeyi gözlemlemeyi zorlaştırıyor. Araştırmacılar, ilk kez bu kadar eski bir galaksinin etrafındaki karanlık maddeyi bulmak için Büyük Patlama’nın açığa çıkardığı kozmik mikrodalgaları kullanıyor. Kozmik mikrodalgalardaki bozulmaya bakarak evrenin erken döneminde karanlık maddenin kümelenmesi gözetlenmiş oldu. Araştırmanın sonucuda karanlık maddenin, evrenin erken dönemindeki kümelenmesini görmek bir takım süprizi ortaya koydu. Zira teoriye bakılırsa, karanlık madde bir arada kalıp kümeler oluşturarak evrene yayılması gerekiyordu. Araştırma ise kümelerin miktarının beklenenden daha az bulunduğunu ortaya koyuyor.

En eski karanlık madde gözlemi gerçekleştirildi