indir-1

Ay’daki yalpalamanın Dünya’da yıkıcı sel baskınlarına yol açıyor

NASA ve Hawaii Üniversitesi tarafınca yapılan ve Nature Climate Change dergisinde yayınlanan bir araştırma, ayın yörüngesinde yaşanmış olan değişikliklerin 2030 yılında Dünya’da rekor sel baskınlarına yol açabileceğini gösterdi.

İklim değişimleri sebebiyle oluşan tabiat vakaları gezegenimiz üzerinde hâlihazırda şiddetini arttırmış durumda. Sadece yapılan araştırma bu olayların önümüzdeki yıllarda daha da kötüleşebileceğini gösteriyor. 2030’lu yıllarda beklenen yıkıcı seller, yüksek gelgit taşkınlarının artmasıyla oluşuyor. Kıyı şeritlerde oluşan bu seller yerleşim yerlerini sular altında bırakabiliyor.

“Yalpalama” doğal bir olay

Çalışma “yalpalama” olayının organik bir olay bulunduğunu söylüyor.  Araştırmacılara nazaran, Ay’ın yörüngesinde 18.6 yıl süren bir döngü var ve bu 18.6 senelik sürecin yarısında gelgitler normalden daha azca görülüyor; ancak diğer yarısında bu tam tersine dönerek yüksek gelgit seviyeleri oluşuyor.

Araştırmacılar, bu yalpalama sürecinin hep yaşandığını; sadece yaşanan iklim değişikliği sebebiyle neticelerinin artık daha tehlikeli olacağını söylüyor. Araştırmaya nazaran ABD’nin kıyı şeritlerinde  “yalpalama” sebebiyle meydana gelecek gelgit sellerinde dört kart artış yaşanacak.

Bilim insanlarına göre 2030’larda döngünün ikinci yarısına girilecek ve Dünya genelinde deniz seviyelerinin yükselmesine sebep olarak korkunç neticeler doğurabilecek yıkıcı seller oluşabilecek.